lørdag den 13. oktober 2018

MALERISK OVERFLOD

MALERISK OVERFLOD er titlen på min soloudstilling, som består af 5 malerier, grundet men ikke bemalede lærreder i formatet 25 gange 25, købt i Søstrene Grene. Malerierne har været begravet 5 forskellige steder i Vejle fra fredag den 14. september til søndag den 7. Oktober.
Malerierne er herefter gravet op og fotograferet, og ideen er, at jeg herefter beskriver, hvad jeg føler eller ser i motiverne, når jeg ser på malerier (såfremt jeg føler eller kan se noget). Derefter køres malerierne til afbrænding.


Jeg siger tak til støtte til Peter van der Meijden, Marianne Lomholt Sørensen, Thorgej Steen Hansen, Rosa Trier og Frank Altschul Jensen

DET FØRSTE BEGRAVET MALERI GRAVES OP 















Maleriet var begravet under jord. Eftersom maleriet er “malet” af de omstændigheder, det er begravet under, er det ikke “malet” ud fra forestillingen om, at det har en top og en bund. Derfor udgør hver af maleriets 4 sider en top og en bund.
 

HVAD JEG FØLER ELLER SER:
I den første position (B1): Naturen har lavet en Fontana, vægten fra jorden har gennemhullet lærredet.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B2), og nu ligner det et menneske med en åben mund. Øjnene er de to klumper jord små 10 cm over mundvigende. Der er noget vemodigt over øjnene og munden, noget resignerende. 
Jeg drejer igen billedet 90 grader til venstre (B3), og nu ligner naturens Fontana-inspirerede handling en puttet Stef Houlberg pølse, den man skal kende på knækket, der er blevet knækket. Den dråbeformede stump lærred, der rager ind over lærreds tomrum, er selve knæksporet, men samtidig ligner det en mund, der er i gang med en længere strøm af kværulerende formaninger. Det er en vred mund. 
Jeg drejer igen maleriet 90 grader til venstre (B4), og nu ligner Fontana-tomrummet et par duggede skibriller, der ligger i en bunke beskidt sne.
















DET ANDET BEGRAVET MALERI GRAVES OP 














Maleriet har været begravet under perlegrus.



HVAD JEG FØLER ELLER SER:
I den første position (B21 og
B21b) ) : Jeg synes, jeg ser 3 ansigter med øjne og mund spredt ud over lærredet. Ansigtet i cirklen øverst til venstre ser forbløffet ud, ansigtet i cirklen nederst til venstre ser ud, som om det holder vejret og øjnene er ved at poppe ud, ansigtet nederst til højre ser søvning ud, det gaber. Det ser ud til at være hovedet af en hundehvalp, der er i højre øverste cirkel. Det ser ud, som om hunden ikke helt forstår, hvad der foregår.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre (
B22 og B22b) , og nu ser jeg kun 2 ansigter. Ansigtet i den venstre cirkel ser forbløffet ud, ansigtet i den højre cirkel - der var det, der før så ud, som om det holdt vejret - ser nu eftertænksom ud.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B23), og nu ser jeg ikke andet end større eller mindre klatter af jord spredt ud over lærredet uden nogen egentlig ide, dog synes de store klatter jord at være placeret i højre side, venstre side er mere forladt, er mere overladt til det rene lærred.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B24 og B24b), og nu ser jeg igen 2 ansigter. Ansigtet i cirklen til venstre og i midten ser ud, som om de er i en samtale. Ansigtet i den midterste cirkel ser ud til at fortælle ansigtet i den venstre cirkel et eller andet, som det ser ud, som om det bliver forundret over at høre. I den højre side er der en hund, der ser ud til at grine fornøjeligt - hvis hunde kan grine? Måske griner den over ansigternes samtale?

Jeg synes, det er et kedeligt maleri. Det er latterligt, at jeg ser ansigter og hunde. Jeg savner simpelthen nogen talebobler, der kunne forklare, hvad det er, de forskellige ansigter taler om.








  


















  
DET TREDJE BEGRAVET MALERI GRAVES OP














Maleriet har været begravet under sand i en trillebør. 

HVAD JEG FØLER ELLER SER:
I den første position (B31 og B31b): En mand har vinger i stedet for arme. Han flyver. Yderst på den venstre vinge er en gris stoppet op, den løfter det venstre forben en smule, grisen ser på manden, der følger med i noget, der foregår uden for billedrammen.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B32 og B32b), og nu ser jeg i den højre cirkel en kanin, der sidder på numsen og holder forpoterne op foran brystkassen. Det ser ud, som om den har foldet hænder, men det kan jo ikke passe, eftersom en kanin jo har poter.
Kaninen ser på en kvinde i en kjole, som er i gang med at svinge en hulahopring rundt om maven.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B33 og B33b), og nu kan jeg se en løve i den højre cirkel, og i cirklen lidt over midten af billedet, ser det ud som om, der er et æsel, der er ved at synke ned i kviksand. Måske er løven allerede næsten opslugt af kviksand?
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B34 og B34b), og nu kan jeg se en kalv, der skriger i den venstre cirkel, og i højre cirkel er der et ansigt, der ler med åben mund.

Jeg synes, det er mærkeligt, at der pludselig dukker dyr op i malerierne. Jeg har tænkt en del over det, og er kommet frem til at prøve at lave en symbolsk fortolkning af dyrene mm. Dette skal jeg måske være den første til at sige næsten tenderer vrøvl, men alligevel, så synes jeg, der er historier, der giver mening…..
B31 og B31b
 Såfremt man tolker vingerne som symbol på frihed og grisen/svinet som symbol på grådighed, så kan man se maleriet som en historie om, at grådigheden er frihedens følgesvend, grisen flyver jo med mennesket med vingerne som en blindpassager……
B32 og B32b
 Der eksisterer ikke nogen definiteret symbolsk betydning af hulahopring, men man kan vælge at se hulahopringens grundform, cirklen, som en forvokset ring, og ringen symboliserer helhed og harmoni. Kaninen symboliserer lyst, seksualitet, begær, det kropslige. Man kan se det, at kaninen “folder hænderne/poterne”, som at den beder (i kristen forstand). Eftersom kaninen ser på kvinden, så kan man måske tolke det, som at den beder om, at den kan blive en helhed af krop og sjæl, at den ikke kun er forankret i sin egen lyst, måske…..
B33 og B33b
 Løven symboliserer det dyriske, magten, mens æslet kan symbolisere mange modsatrettede ting, blandt andet tålmodighed eller liderlighed. Eftersom æslet er ved at blive opslugt af kviksand (dette er noget jeg tolker!!!!!), kan det tolkes, som at det er tålmodigheden eller liderligheden, der er ved at afgå ved døden. Om alle omstændigheder kan man se det, at løven er næsten opslugt af kviksanden, som at det dyriske (som magt) er ved at uddø! Jeg ved det ikke……..  
B34 og B34b
 Kalven/eller koen symboliserer en livgiver, noget der giver liv. Det at kalven skriger, kan tolkes som om livet måske er i fare? Ansigtet der ler, er måske døden, der ler af livet? Døden der fryder sig over, at livet snart ophøre?

Uanset om folkningerne er sande, kan man sige at der ikke umiddelbart er en sammenhæng mellem de fire maleriers historie.

































DET FJERDE BEGRAVET MALERI GRAVES OP
















Maleriet har været begravet under vand holdt nede af en gren. 


HVAD JEG FØLER ELLER SER:
I den første position (B1): lærredet er en smule beskidt, nogle steder er der nogle gullige skjolder. Det eneste, der træder fysisk frem, er noget, der måske er en muselort lidt over midten af lærredet til venstre? På afstand ligner det en haletudse, der svømmer ned mod bunden af lærredet.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B2), og nu kan jeg se en haletudse, der svømmer med hovedet forrest mod bunden af lærredet.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B3), og nu kan jeg se en haletudse, der svømmer op mod toppen af lærredet.
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B4), og nu kan jeg se en    haletudse, der fortsætter med svømmme op mod toppen af lærredet.
Haletudsen symboliserer forvandling, fødsel og genopstandelse, begyndelse, frugtbarhed og seksualitet. Mærkeligt at naturen, når den kommunikerer, fortæller den en historie om forvandling. Jeg kan ikke gennemskue, hvad det handler om. Mærkeligt at haletudsen i de fire malerier set samlet, svømmer rundt i en cirkel, cirklen symboliserer jo cyklisk tid, evighed mm, som det jo er svært ikke at tolke, som at man fødes, dør og genopstår. Der jo selvfølgelig mig selv, der tolker, at den snoede, slangefornede genstand på billedet er en haletudse, men jeg synes, det er et faktum, at den ligner en haletudse. 




























DET FEMTE BEGRAVET MALERI GRAVES OP

 














Maleriet har været begravet under nedfaldende blade, der var blæst væk i løbet af perioden, så lærredet har lagt frit i en periode af en hvis længde, hvor lang tid er ikke til at vide.



HVAD JEG FØLER ELLER SER:
I den første position
(B1): materialer på lærredet: grene, blade, gullig misfarvning af lærred, snavs, jord. Al figuration synes at være blæst væk. Jeg evner ikke at sige noget begavet derom, ud over at jeg forestiller  mig, at det kunne være et maleri af Cy Twombly, hvis han i stedet for farver, havde malet med grene, blade, noget gullig substans der misfarver lærred, snavs, jord. (I parentes vil jeg sige, at jeg hører til dem, der synes, Cy Twombly er ulidelig kedelig). 
Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre
(B2). Al figuration synes stadig at være blæst væk, og jeg evner stadig ikke at sige noget begavet derom. Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre (B3). Al figuration synes stadig at være blæst væk, og jeg evner stadig ikke at sige noget begavet derom. Jeg drejer maleriet 90 grader til venstre (B4). Al figuration synes stadig at være blæst væk, og jeg evner stadig ikke at sige noget begavet derom.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar