Der er placeret to cykelmålere i Vejle. En på Fredericiavej ved de døves hus (læs mere om dette hus - klik på klik) og en på Horsensvej ved Sygehuset. Ideen med cykelmåleren er, at registrere de cyklister der passerer standeren hver dag. Standeren registrerer endda, hvor mange der har cyklet forbi per år. Hvad skal den almindelige borger i Vejle bruge disse tal til? Det er usandsynligt, at en bilist begynder at cykle, fordi han ser, at der i dag har passeret 275 cyklister. Samlet har standerne sikkert kostet omkring 600.000,-. 200.000 for de to standere plus en masse udvalgsmøder plus inspirationsrejser til udlandet plus almindelig vedligeholdelse – dette er
endda en løbende post. De penge kunne være givet bedre ud. Man kunne have brugt dem på at kopiere det bycykelkoncept, der allerede eksisterer i København og Århus. Den fysiske tilstedeværelse af cykler har sandsynligvis lettere ved at overtale eller lokke eventuelle skeptikere til at cykle frem for en informationsstander.
Hvis ideen med standeren er at få flere til at cykle i centrum, vel og mærke på deres egen cykel, vil jeg mene, der kun er en gruppe, der er inden for rækkevidde. Vejle ligger i en dal omgivet af høje bakker. Langt over halvdelen af indbyggerne i Vejle bor oppe på bakkerne. Vejene derop er lange og nogle har ret høje stigningsprocenter. En del af dem der kører gennem Vejle centrum, er sandsynligvis på vej hjem fra arbejde eller på vej hjem fra eller til Bilka. Bilka-gruppen kan ikke overtales til at cykle, fordi de afstande de skal tilbagelægge på cykel med indkøbsvarer, er for stor - et sted mellem 5-10 kilomenter, hvis de bor omkring Vejle og 10-20 kilometer, hvis de bor i oplandet. Samme kilometertal gør sig gældende for dem, der er på vej hjem fra arbejde. En større gruppe er sandsynligvis på vej ind til Vejle centrum for at gå en strøgtur. Denne gruppe kan igen deles op i to grupper. Den første gruppe består af mennesker, der bor i Vejle og dem der bor i oplandet. Dem, der bor i oplandet, vil aldrig cykle til Vejle, fordi afstanden i de fleste tilfælde vil være for stor til, at det kunne lade sig gøre for de fleste familier med en travl hverdag. Dem, der bor i Vejle, vil jeg mene, er de eneste, der vil kunne overtales til at køre på cykel. Her er det nødvendigt, at skelne mellem børnefamilier og par/singler/unge/ældre. For børnefamilierne handler det om at komme fra A til B så hurtig som muligt, fordi de altid er i underskud for tid. Derfor vil de fravælge cyklen, såfremt de har en bil. Par/singler/unge/ældre kører sandsynligvis på knallert, i bus eller i bil. Hvis de ikke cykler, er det et fravalg, der sandsynligvis er begrundet i et eller andet praktisk forhold. De kan næppe overtales eller i hvert fald kun et fåtal, et fåtal der sandsynligvis allerede cykler! Men hvis der stod bycykler i centrum, vil der sikkert være nogle, der vil anvende dem til køre rundt i byen. Denne gruppe vil bestå af de fleste af dem, der har et ærinde i centrum. De vil se bycyklen som et praktisk tidssparende redskab, hvis man skal fra den ene ende af byen til den anden.
Cykel-informationsstanderne informerer uden at informere. De taler til dem, der allerede har den samme indstilling, som den de selv formidler. Derfor: En cykel-informationsstander er spild af penge.
KLIK PÅ BILLEDERNE FOR AT SE DEM I STORT FORMAT
Ingen kommentarer:
Send en kommentar