mandag den 2. juli 2012

petan-baner

Petan-baner ved indgang syd, DGI-Huset. Da jeg gik forbi, var der en folk gamle mennesker, der spillede. Banerne hører til et sundhedscenter. Det fandt jeg ud, af da jeg googlede det. Et sundhedscenter, der hjælper mennesker med genoptræning efter et sygehusophold. Teksten herunder er imidlertid skrevet ud fra den forestilling, at det var faciliteter for pensionister – for det troede jeg, da jeg skrev teksten! 


Hvad siger det, at der kun er en bane, der er gjort klar til brug (den til venstre, de andre er overgroet med ukrudt)? At ældre mennesker ikke interesser sig for petan?! Ja. ”Skiltet gør dit liv lettere” står ved indgangen til petan-banerne. Da jeg går over parkeringspladserne ved DGI-Huset, går en far og en søn bag mig. Faren siger til sønnen: ”Der blev noget kage tilovers. Du kan få et stykke, når vi kommer hjem”. Jeg tror de fleste ældre mennesker, hellere vil spise kage, drikke kaffe og se fjernsyn end spille petan. Det havde jeg i grunden lyst til at skrive, og det skrev jeg så også lige nu! Men det er i og for sig en nedgørende beskrivelse af ældre mennesker. Fordomsfuld. Måske skyldes den manglende interesse for petan hos de ældre det danske vejr. Det egner sig ikke til den slags udendørssport. Det er for lunefuld, for blæsende, for regnfuld. Måske skyldes det, at de ældre har andre interesser end petan – de vil hellere spille kort, snakke om gamle dage, hvad ved jeg. Og det er helt ok. De fleste har måske ikke mange år tilbage at leve i. Vis folk respekt. Lad folk lave det de vil. I believe in live and let live.  

KLIK PÅ BILLEDERNE FOR AT SE DEM I STORT FORMAT














Ingen kommentarer:

Send en kommentar