onsdag den 24. september 2014

forlæns og baglæns

Hvis jeg skriver disse her ord bevæger sig forlæns, vil de fleste kunne nikke ja til det; men skriver jeg, at disse her ord bevæger sig baglæns, vil de fleste nikke nej til det, for ordene bevæger sig jo frem, bogstav følger bogstav, ord følger ord og en linje følger en ny linje, med andre ord er det ikke særlig sandsynligt, at ord kan bevæge sig baglæns, på den anden side så bevæger ord sig forlæns på samme måde, som hvis jeg påstår, at der lige her og nu ligger en sten på størrelse med et æg i min hånd, så kan du, som den der læser disse her ord, ikke vide om der faktisk ligger en sten i min hånd, den sten der ligger i min hånd, ligger der ikke som en sten, den ligger der som en forestilling om en sten, og at jeg påstår, at der lige her og nu ligger en sten i min hånd, er derfor ikke det samme som, at der faktisk ligger en sten i min hånd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar