mandag den 17. juli 2017

QUICK MANUAL TIL FORSTÅELSE AF ET KUNSTVÆRK

QUICK MANUAL TIL FORSTÅELSE AF ET KUNSTVÆRK
1 TYPE KUNST:
Din hjerne forstår, hvad dine øjne ser:
Mulighed A: Det betyder, at du har forstået værket.
Mulighed B: Spørg dig selv, om værket fortæller dig noget, du ikke ved i forvejen? Hvis nej, spørg dig selv hvorfor og hvordan? Hvis ja, spørg dig selv, om det gør dig glad, trist eller noget andet? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor?
2 TYPE KUNST: Du forstår ikke med din hjerne, hvad dine øjne ser:
Mulighed A: Der er ingenting at forstå. Spørg dig selv, hvad du føler ved at se værket? Gør det dig trist, glad eller noget andet? Spørg dig selv hvordan og hvorfor?
Mulighed B: Spørg dig selv/sæt ord på, hvad du ikke forstår. Prøv at se om du ikke nu, hvor du har lokaliseret punktet i din manglende forståelse af, hvad du ikke forstår, om det ikke sætter nogle nye tanker i gang. Hvis ikke, så er grunden måske, at der ikke er noget at forstå. Spørg evt dig selv hvorfor?
Personligt foretrækker jeg kunst, der virker som type 2 kunst, mulighed B. Jeg underkender ikke værdien af de to andre punkter. Jeg vil mene, jeg selv laver værker inden for begge to typer.
Sidebemærkning: Et kunstværk kan sagtens være klogere end kunstneren, som en eller anden har sagt - kan ikke huske hvem. En kunstner er ikke nødvendigvis intelligent. Personligt er jeg ikke speciel intelligent. Personligt synes jeg også den vigtigste egenskab ved en kunstner er evnen til at være nysgerrig og viljen til hele tiden at lede efter nye måder at udtrykke sig på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar