mandag den 17. januar 2011

4 ben

Jeg prøver at forestille mig, at jeg danner en firkant ud af 4 ben. Jeg mister hele tiden overblikket af, hvorledes firkanten skal konstrueres, hvis jeg gør det som kontur (= EX 1). Som udfyldning (= EX 2) har jeg ingen problemer med at forestille mig det. Hvorfor? Reelt burde der ikke være nogen forskel. En firkantet form er en firkantet form. Men udfyldningsfirkanten har karakter af et puslespil, hvor brikkerne forudsætter hinanden. Derimod har konturfirkanten karakter af, at man tegner et objekt, man har set uden at se på det, samtidig med at man tegner det. Og det kan i et større perspektiv ses som udtryk for, at jeg er praktisk orienteret i stedet for teoretisk orienteret. At de styrende ideer i min forestillingsevne arbejdes frem fra eller ud af mørket i stedet for at mørket i min forestillingsevne styres af ideernes lys. Hvad kan andre bruge denne viden til? Ingenting ud over en test til at afprøve på sig selv, hvilken type man er. Testens problem er, at der konkluderes ud fra et tilfælde til en almen gyldighed sandhed. Denne sandhed er ikke nødvendigvis sandheden. Om den er sandheden er grundlæggende et spørgsmål om tro. Det er ikke en objektiv sandhed som tyngdeloven. 

KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE DET I STORT FORMAT

Ingen kommentarer:

Send en kommentar